Gezond zwanger worden

Als je zwanger wilt worden, is timing natuurlijk alles. Je wordt immers alleen zwanger tijdens je vruchtbare dagen. Maar timing is niet het enige wat belangrijk is. Gezonde eetgewoonten en een goede voorbereiding op je zwangerschap vergroten de kans op een gezonde zwangerschap. Voedingsdeskundige Nelleke Stegeman en verloskundige Veronique Maas van Woke Women zijn expert op dit gebied en vertellen je er meer over.

Een gezonde start begint voor de zwangerschap

Veronique Maas is verloskundige en een van de initiatiefnemers van Woke Women, een collectief van vakvrouwen werkzaam in de wetenschap, geneeskunde en verloskunde. Het doel van Woke Women is dat aanstaande ouders zich beter voorbereiden op een zwangerschap en zich ervan bewust worden hoe risico’s en ongezonde gewoonten de gezondheid van henzelf en dat van hun toekomstige kind kunnen schaden. Volgens haar weten veel vrouwen wel dat roken  slecht is in de zwangerschap en dat je foliumzuur moet slikken, maar bijvoorbeeld niet dat je al beter foliumzuur kunt slikken voordat je zwanger wordt. ‘Om het kindje in de buik straks zo gezond en sterk mogelijk te maken, hebben we een checklist gemaakt, bestaande uit 10 punten. Dit zijn de belangrijkste punten voor een gezonde zwangerschap.’

  • Slik dagelijks foliumzuur. Begin hiermee zodra je met voorbehoedsmiddelen stopt. Liefst al een maand voordat je met de voorbehoedsmiddelen stopt. En houd het slikken van foliumzuur vol tot je 10 weken zwanger bent. Foliumzuur is een belangrijke vitamine voor een gezonde ontwikkeling van het zenuwstelsel van je baby.
  • Stop met roken. Als je rookt voordat je zwanger wordt of dit al bent komen er schadelijke stoffen bij je kindje. Als je het beste voor je kindje wilt, stop je als toekomstige moeder dus tijdig met roken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, dus schaam je niet de hulp in te roepen van professionals.
  • Informeer naar erfelijke ziektes. ​Een erfelijke ziekte in de familie kun je doorgeven aan je kind. Mocht er een ziekte in jouw familie of in die van je partner voorkomen, of twijfel je daarover, dan is het belangrijk om hierover te praten met deskundigen nog vóórdat je zwanger wordt.
  • Een gezond gewicht is belangrijk. Vrouwen met overgewicht, vooral als het richting obesitas gaat, krijgen vaker zwangerschapsvergiftiging of zwangerschapsdiabetes. Een te laag gewicht zorgt ook voor risico’s. Met afvallen of aankomen kun je het beste beginnen vóordat je zwanger wordt. Vraag hulp bij een diëtist of andere verloskundige.
  • Drink geen alcohol. Alcohol is schadelijk voor het kindje in je buik. Zelfs bij minimale hoeveelheden. Het beïnvloedt de groei van je baby op zo’n manier, dat hij of zij met een te laag geboortegewicht ter wereld kan komen en de kans op een miskraam wordt vergroot. Alcohol verkleint ook je vruchtbaarheid, waardoor de kans op een zwangerschap afneemt. Dit geldt ook voor mannen!
  • Bespreek je vorige zwangerschap. Er zijn veel vrouwen die tijdens hun voorgaande zwangerschap(pen) nare problemen hebben gehad. Zoals bijvoorbeeld miskramen, suikerziekte, een hoge bloeddruk of een zwangerschapsvergiftiging. Of dat het kindje in hun buik niet goed groeide. Tijdens een WOKE WOMEN® consult kunnen onze huisartsen, verloskundigen en/of gynaecologen onderzoek doen naar de oorzaak hiervan en een eventuele behandeling met je bespreken. Dit verkleint de kans dat je dezelfde problemen krijgt bij een volgende zwangerschap.  De beste tijd voor zo’n consult is vóórdat je weer zwanger probeert te worden.
  • Stress en spanning voorkomen.  Teveel stress is niet goed als je zwanger wilt worden of als je al zwanger bent. Spanningen en stress gaan vaak gepaard met een te hoge bloeddruk en dit is slecht voor zowel jouw eigen gezondheid als dat van je kindje. Reden genoeg om er met mensen over te praten, zodat er samen oplossingen kunnen worden gevonden. Dat kan vanzelfsprekend met een vertrouwde vriend(in) of iemand uit je familie. Maar ook professionals helpen je graag.
  • Sporten. Sporten (of bewegen) is gezond en helpt je fit te blijven. Als je zwanger bent kun je de meeste sporten gewoon blijven doen, alleen heel fanatiek en/of extreem sporten is niet verstandig.
  • Vermijd risico’s, ook op je werk. In ons alledaagse leven, als we werken en zelfs als we gewoon thuis bezig zijn, stellen we onszelf of ons kindje vaak zonder dat we het weten bloot aan risico’s die we eigenlijk eenvoudig kunnen voorkomen. Bijvoorbeeld oplosmiddelen in verf, bestrijdingsmiddelen, extreme hitte (sauna), röntgenstraling en lichamelijk zware arbeid. Lees je hier in welke risico’s dit zijn en bespreek op tijd met je werkgever hoe je ze kunt voorkomen.
  • Medicijngebruik.  Als je zwanger wilt worden of dit al bent dan kun je beter alleen medicijnen slikken die door je huisarts zijn voorgeschreven. Iets ogenschijnlijk onschuldigs, zoals Ibuprofen, dat je gewoon zonder recept kunt kopen, kun je beter niet slikken als je zwanger bent en ook alternatieve middelen kun je beter vermijden. Lees in ieder geval altijd de bijsluiter of vraag je huisarts of apotheker welke medicijnen je beter niet of juist wel kunt gebruiken.

Wil je meer over deze checkpoints weten? Lees ze uitgebreid na op  www.wokewomen.nl of maak een afspraak voor een kinderwensconsult bij een van de verloskundigenpraktijken bij jou in de buurt voor meer informatie.

Start op tijd met gezond eten

Een gezond gewicht is belangrijk. Gezond eten ook. Wat gezond eten precies inhoudt, legt diëtist Nelleke Stegeman uit: ‘Gezond eten begint met bewust, regelmatig en lekker eten. Als je op regelmatige tijden lekker eet, heb je daarna minder de behoefte om te snaaien. Met regelmaat bedoel ik in elk geval drie keer op een dag: ontbijt, lunch en diner. Neem de tijd voor het eten, eet niet gedachteloos achter je bureau. En geniet van wat je eet. Daarna komt pas: wat eet ik? Kies bij voorkeur onbewerkte producten, zoals verse groente en fruit, peulvruchten, volkoren brood, zilvervliesrijst. Vermijd suiker, veel zout en verzadigd vet zoveel mogelijk. Snoepen mag best op zijn tijd, maar niet de hele dag door.’ Volgens Nelleke draagt een gezonde leefstijl voordat je zwanger wordt bij aan een gezonde zwangerschap en aan de gezondheid van je baby. ‘Begin daar waar het begint: de start. Als je voor je zwanger wordt ongezond leeft, begin je met een achterstand, die je niet kunt inhalen. Een ongezonde start kan het leven van je kind negatief beïnvloeden. Zorg dus voor een gezonde leefstijl: gezond eten, voldoende slaap, niet te veel stress en voldoende beweging.’ Heb je hierover vragen of heb je begeleiding nodig bij een gezonde leefstijl? Vraag dan advies aan je huisarts of vraag een kinderwensconsult aan bij een verloskundigenpraktijk bij jou in de buurt.

Over voeding tijdens de zwangerschap is veel geschreven. Op Voedingscentrum.nl en op deze pagina vind je meer informatie.