Zwanger week 15 t/m 16

Je bent nu 15 weken zwanger!

Je baby

Door al dat gespartel in het vruchtwater worden de spieren van je baby steeds krachtiger. Je baby is nu ongeveer 11 cm en weegt ongeveer 90 gram. Hij groeit hard door en stopt al de energie in het groter en sterker worden. Het hoofdhaar wordt dikker. Je kindje heeft nu ook al wimpers. De drie botjes in het middenoor worden hard en waarschijnlijk kan je kindje nu horen. Je moet alleen begrijpen dat het gehoorcentrum in zijn hersenen waarmee hij geluiden kan horen, nog niet volledig ontwikkeld is. Hij kan waarschijnlijk je maag horen, je hart kloppen, je stem en misschien ook wel geluiden van buitenaf. Als je het nog niet deed, zing zo nu en dan voor hem. De gezichtzenuwen beginnen ook te werken en je kindje opent en sluit het mondje, fronst, wenkbrauwen worden opgetrokken. Je kindje kan dus gekke bekken trekken. Ook wordt er een begin gemaakt met de zuig- en zoekreflexen. Hij kan het hoofdje al heen en weer bewegen. Vanaf nu hoeft hij alleen nog maar te groeien en te rijpen. Dat rijpen is erg belangrijk. Je kindje is in aanleg wel klaar, maar kan buiten de baarmoeder nog niet in leven blijven.

Jij

Wat gebeurt er bij jou? Het is goed nieuws om te horen dat je nu officieel in je tweede trimester zit. Het betekent niet alleen dat de kans op een miskraam zeer klein is, maar ook zal de ochtendmisselijkheid (misschien) niet meer aanwezig zijn. Je energie komt terug, doordat je je een stuk fitter voelt vooral als je in de begin fase erg misselijk bent geweest.

Ga vast kijken waar je een babykamer uit wil zoeken. De levertijd is vaak 10 tot 12 weken.

Je bent nu 16 weken zwanger!

Je baby

Je baby is nu ongeveer 15 cm en weegt ongeveer 120 gram. Je kindje trappelt al met de voetjes en zwaait met de handjes. Bij je eerste zwangerschap zal je dit nog niet voelen, bij een volgende zwangerschap zal je het gevoel misschien al wel herkenen. Je baby is nu helemaal bedekt met donshaar, dit blijft zo tot de 37ste week. Ook is je kindje bedenkt met huidsmeer, dit om hem te beschermen tegen het vruchtwater, waar hij de hele tijd in ronddobbert. Dit huidsmeer wordt gevormd door de talgkliertjes. De vingertjes en teentjes krijgen nu nageltjes. Je kindje krijgt nu ook wimpers. Het hoofd begint steeds beter in verhouding te komen, hoewel het nog wel vrij groot is. Het gezichtje begint steeds menselijker te worden. De ogen en mond zijn nog wel heel groot, en de kin klein. Je baby is nog helemaal bedekt met donshaar. Een arts kan misschien via een echoscopie al zien of het een jongetje of een meisje wordt. Je hebt nu ongeveer 250 ml vruchtwater. De hoeveelheid vruchtwater neemt toe tot de zevende maand, en zal dan ongeveer 800 tot 1000 ml zijn. De baby heeft nog heel veel ruimte om lekker rond te zwemmen om zo het lichaampje te trainen om lekker sterk te worden.

Jij

Dit is de eerste week dat je je baby zou kunnen voelen. Maar de meeste zwangeren voelen het pas later. Je kindje kan nog lekker spartelen!

Tips voor deze periode

Je partner doet ook mee!

We hebben op deze site wat info voor je partner geplaatst. Er is ook een documentaire verschenen on de de titel ‘Ik stond er bij’.

Zwangerschapsgym

Hijgen, puffen, tot tien tellen en persen… Een kindje op de wereld zetten is een hele prestatie. Je goed voorbereiden is dan ook belangrijk. De kinderkamer in orde maken, een naam bedenken en jezelf helemaal fit trainen voor een zware dag: de geboorte van je baby. Met een cursus zwangerschapsgymnastiek kun je als (aanstaande) ouders in ieder geval met een gerust hart en een goede conditie aan het ouderschap beginnen. Training In de negen maanden van een zwangerschap krijgt je lichaam veel te voorduren. Met een fiks aantal kilo’s extra moet je een hele andere houding aannemen. Kwaaltjes zoals rugpijn, bekkenklachten en kramp in de spieren komen dan regelmatig voor. Een goede training kan dit verminderen. Lessen zwangerschapsgymnastiek helpen je te werken aan een meer ontspannen bevalling. In een aantal lessen leer je vooral als moeder te ontspannen, op een goede manier adem te halen, je spieren te trainen en je conditie op te bouwen. De lessen duren meestal een uur en worden aangeboden door je eigen thuiszorgorganisatie.