Eten en drinken voor, tijdens en na je zwangerschap

Als je zwanger bent of wilt worden, is het erg belangrijk dat je gezond leeft. Dus ook gezond en gevarieerd eet. Op deze pagina lees je alle do’s & don’ts op het gebied van voeding. Heb je een kinderwens, ben je zwanger of net bevallen? Volg dan deze tips en adviezen.

Zwanger worden

Heb je een kinderwens? Als jij gezond bent en je gezond voelt, helpt dat om eerder zwanger te worden. Alcohol kan leiden tot verminderde vruchtbaarheid. Stop of matig daarom met drinken. Roken en drugs zijn uit den boze. Eet voldoende groente en fruit. Zorg dat je voldoende ijzer binnenkrijgt. IJzer zit bijvoorbeeld in volkorenbrood, vlees, ei, borenkool en spinazie. Eet minstens eens per week vette vis, zoals Atlantische zalm. Wil je meer lezen over zwanger worden?

  • Stop met roken en drugs
  • Stop of matig met drinken
  • Eet gezond en gevarieerd
  • Neem contact op met een diëtist om veilig op een gezond gewicht te komen
  • Slik foliumzuur en vitamine D

Gezond en gevarieerd

Maar wat is dan precies gezond en gevarieerd eten? Hiervoor kun je de Schijf van Vijf als hulpmiddel gebruiken. In de Schijf staan de dagelijkse voedingsstoffen en hoeveelheden je nodig hebt. Via het Voedingscentrum krijg je heel eenvoudig dagmenu’s, die gezond en lekker zijn.

De kraamverzorgende van Naviva helpt je bij de voeding van je kindje

Tijdens je zwangerschap

Ben je zwanger? Sta er dan bij stil dat je kindje meekrijgt, wat jij eet en drinkt. Alcohol, roken en drugs zijn zeer schadelijk voor je ongeboren kind. Stop daar mee als je zwanger bent. Zoek hulp als je dat niet op eigen kracht kan. Blijf gezond en gevarieerd eten. Dat je voor twee eet als je zwanger bent, is een fabeltje. Je lichaam neemt voedingsstoffen beter op en gaat er efficiënter mee om. Heb je toch extra trek? Neem lekker vers fruit of een boterham. Er is een aantal producten dat je tijdens je zwangerschap beter niet of helemaal niet kunt nemen. Die vind je hieronder terug.

  • Stop met roken, alcohol en drugs
  • Eet gezond en gevarieerd
  • Vermijd producten die schadelijk voor jou en je kindje kunnen zijn
  • Slik de eerste 10 weken van je zwangerschap foliumzuur
  • Tijdens je hele zwangerschap kun je vitamine D of multivitaminen voor zwangeren slikken
  • Matig het gebruik van drank en voeding met cafeïne, zoals koffie (2 koppen per dag) en thee (4 koppen per dag).

De zwarte lijst

Het volgende voedsel kun je beter niet nemen tijdens je zwangerschap:

  • Rauw vlees of medium rare vlees
  • Rauwe, gedroogde of gefermenteerde vleeswaren, zoals ossenworst, filet americain, chorizo, parmaham, salami en cervelaat
  • Lever, leverpastei en leverworst
  • Gerookte kant-en-klare vis uit de koeling
  • Rauwe vis, schaal- en schelpdieren
  • Roofvissen, zoals tonijn, paling, zwaardvis en makreel
  • Rauwmelkse kazen (au lait cru)
  • Rauwe eieren of producten met rauwe eieren
  • Kruidenpreparaten (pillen) en etherische olie van kruiden
  • Kalebaskalk (pimba)
  • Rauw kiemgroeten, zoals taugé

Gebruik de volgende producten met mate tijdens je zwangerschap:

  • Vette vis (goed verhitten en maximaal 2 keer per week), zoals haring, sardines en zalm
  • Energiedrankjes (1 per dag), koffie (1 – 2 koppen per dag) en groene of zwarte thee (4 koppen per dag)
  • Venkelthee, anijsthee en zoethoutthee (1 – 2 koppen per dag)
  • De keukenkruiden anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, foelie en peper
  • Drop (maximaal 3 dropjes per dag)
  • Superfoods in gedroogde, geconcentreerde vorm

Na je zwangerschap

Na de bevalling mag je in principe alles weer eten en drinken. Geef je borstvoeding? Het veiligst is om helemaal niet te drinken. Eventueel kun je één glas drinken, liefst direct na een voeding en minstens 3 uur vóór de volgende voeding. Drink je vaker of meer, bijvoorbeeld vanwege dat leuke feest waar je je al heel lang op verheugt? Ga dan over op kolven. Als borstvoedende moeder heb je ongeveer 500 kcal per dag meer nodig. Ook is het belangrijk dat je genoeg vocht binnen krijgt, dus drink dagelijks minstens 2 – 2,5 liter. Je lichaam heeft ongeveer 9 maanden tot een jaar nodig om weer op je oude gewicht te komen. Sporten, voldoende beweging en gezonde voeding helpen daar natuurlijk bij. Neem contact op met een diëtist of je huisarts als je daar hulp bij nodig hebt. Zolang je borstvoeding geeft, wordt het afgeraden om te lijnen.

  • Je mag alles weer eten en drinken
  • Blijf gezond en gevarieerd eten
  • Drink alcohol niet of zeer met mate als je borstvoeding geeft
  • Drink dagelijks 2 – 2,.5 liter als je borstvoeding geeft
  • Binnen 9 tot 12 maanden ben je weer op je oude gewicht terug
  • Ga sporten en krijg extra beweging om sneller op gewicht te komen
  • Vraag een diëtiste of een huisarts om raad om gezond af te kunnen vallen
  • Ga niet lijnen zolang je borstvoeding geeft

En je kindje?

Borstvoeding is het beste dat je je kindje kunt geven. De kraamverzorgende van Naviva biedt je al haar hulp en advies om de borstvoeding te doen slagen. Als je voor kunstvoeding kiest of moet kiezen, dan helpt ze je natuurlijk ook om iedere voeding op een prettige, warme en veilige manier te laten verlopen. Als je kindje 4 maanden oud is, kun je beginnen met de eerste oefenhapjes. Vanaf 6 maanden kan het vaste voedsel de borst- of flesvoeding stap voor stap gaan vervangen. Na ongeveer 12 maanden kan je kleintje in principe zonder borst- of flesvoeding. Lees meer over borstvoeding en over flesvoeding.

Meer weten?

Naviva volgt de richtlijnen van het Voedingscentrum. Het Voedingscentrum biedt consumenten en professionals wetenschappelijke en onafhankelijke informatie over gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze. Voor meer informatie kijk je hier.