Ontzwangeren

Veel vrouwen hebben na de bevalling last van de zogenaamde kraamtranen. De adrenaline van de bevalling raak je kwijt. In combinatie met de vermoeidheid en het besef wat er allemaal gebeurd is, kan dat tot flinke huilbuien leiden. De kraamtranen of ‘baby blues’ worden beschouwd als het begin van het ontzwangeren. Je bent daarna nog lang niet de oude. Een overzicht van de meest voorkomende klachten:

  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Stress en gespannenheid
  • Moeilijke stoelgang
  • Opvliegers
  • Haaruitval
  • Vergeetachtigheid
  • Depressie (de ‘roze wolk’ valt tegen)

Neem je rust

Belangrijk voor een sneller herstel is dat je genoeg rust neemt. Ga tegelijk met je baby naar bed of probeer een middagdutje te doen. Een paar uur zonder baby kan soms heerlijk zijn, schakel oma of vriendin in als oppas. Ga regelmatig naar buiten voor een frisse neus en een verkwikkend wandelingetje. Overleg met je werkgever of je rustig je aantal uren kunt opbouwen als je het gevoel hebt niet direct weer 100% aan de slag te kunnen.

Lekker naar buiten voor een frisse wandeling

Hoe snel ben je weer hersteld?

Na ongeveer zes weken heeft je baarmoeder weer de normale grootte en is de wond die de placenta heeft achtergelaten genezen. Het grootste deel van de zwangerschapskilo’s raak je gelukkig vanzelf kwijt. De eerste maanden is het gezonder om niet te lijnen, zeker niet als je borstvoeding geeft. Beter is om gezond en bewust te eten en te minderen met zout, suiker en vet. Beweging, van een wandeling tot buikspieroefeningen, zorgt ervoor dat je sneller in vorm raakt.