Jouw welzijn en bijzonderheden
We willen weten hoe het met je gaat. Zijn er bijzonderheden waarmee we rekening moeten houden? Heb je bijvoorbeeld last van bekkeninstabiliteit of andere klachten? Hoe was (indien van toepassing) je vorige ervaring met kraamzorg?
Gegevens en gezinssamenstelling
We controleren of je gegevens juist zijn. Hebben we de juiste naam van je verloskundige? Ook als je onder controle bent bij een gynaecoloog, willen we weten welke verloskundige jou zal ondersteunen gedurende de kraamweek. De verloskundige is namelijk eindverantwoordelijk tijdens de kraamweek en staat in nauw contact met de kraamverzorgende. Ook vragen we naar je gezinssamenstelling en eventuele bijzonderheden waarmee we rekening moeten houden.
Bereikbaarheid van de woning
Is jouw woning goed bereikbaar? Kun je gratis parkeren? Heb je een vergunningshouderpas nodig? Woon je op een etage? Zijn er steile trappen? Allemaal zaken die voor ons goed zijn om vooraf te weten. Onze intake consulent zal je vertellen dat eventuele parkeerkosten voor jouw/ jullie rekening zijn. Tijdens het intakegesprek denken we graag mee over een passende oplossing.
Arbocheck en hulpmiddelen
Jouw huis is straks de werkplek van onze kraamverzorgende. Zij moet veilig kunnen werken. Daarom bespreken we het belang van de juiste bed- en commodehoogte en checken we of er bijvoorbeeld stromend water op de verdieping is. Ook vragen we of je al hulpmiddelen en een kraampakket hebt besteld.
Huisdieren
We vragen je of er huisdieren aanwezig zijn. En zo ja, of er iets is dat van belang is om vooraf te weten. Reageert je hond bijvoorbeeld wel eens angstig of jaloers? Mag je kat naar buiten of liever niet. We horen het graag van tevoren.
Urenindicatie
We bespreken het Landelijk Indicatie Protocol (LIP) aan de hand waarvan we het aantal uren kraamzorg vaststellen. Ook leggen we uit hoe een dag kraamzorg er ongeveer uit kan zien. We bespreken tevens onze digitale zorgverlening, zoals de e-consulten en de Nieuw Leven app. Heb je de app nog niet geïnstalleerd? Dan helpt de intake consulent je met het installeren. De Nieuw Leven app is van grote meerwaarde tijdens de kraamweek.
Enkele aandachtspunten
Je kraamverzorgende:
- neemt geen sleutels, geld of pinpassen van jou in beheer
- moet goede (werk)schoenen dragen, dus geen sokken of sloffen
- mag geen medicatie toedienen
- houdt zich aan de arbeidstijdenwet en werk- en rusttijden volgens de cao kraamzorg
Zorgstandaard
Naviva levert kraamzorg volgens de Zorgstandaard Integrale Geboortezorg. Hierin staat beschreven wat jij kunt en mag verwachten van de kraamzorg. Je vindt de Zorgstandaard hier.
Wensen en bijzonderheden
Als jij zelf nog wensen of bijzonderheden hebt voor het goed verlopen van de kraamweek, bespreek het met de consulent tijdens het gesprek. Zij legt alle gemaakte afspraken vast. We kunnen natuurlijk niet beloven dat we aan al je wensen kunnen voldoen, maar we kunnen er wel zo goed mogelijk rekening mee houden.